Follow Us @soratemplates

Saturday, 6 June 2020

Menghalau Lalat Dengan Cara Yang Mudah

22:11 0 Comments

Lalat berterbangan ke sana-sini sememangnya merimaskan mata yang memandang. Lebih-lebih lagi kalau jumlah lalat yang berterbangan itu dalam kuantiti yang banyak..

Lalat merupakan serangga kecil yang aktif berterbangan ke sana, ke sini.Lalat boleh terbang dengan cepat dan sangat aktif ketika cuaca panas.

Lalat juga merupakan serangga yang cepat membiak.Lalat mempunyai kitaran hidup yang singkat iaitu sekitar 5-7 hari.

Telur-Larva-Pupa dan dewasa..

Telur lalat pula berukuran 1-2mm panjang dihasilkan oleh induk betina secara tersusun sehingga 500 biji telur didalam beberapa hari.

Sekiranya bau makanan itu sangat kuat seperti bau belacan,ikan masin, hanyir darah ikan,daging atau ayam.Maka, akan cepatlah lalat datang menyerang.

Kadang-kadang disebabkan bau tadi,bukan lalat-lalat biasa datang menyerang.Ada sejenis lalat hijau yang dinamakan sebagai langau datang menyerang. Lalat langau ini pula bersaiz besar sedikit daripada biasa.

Selain daripada lalat langau,banyak lagi jenis-jenis lalat yang ada.
Lalat yang biasa kita nampak itu dinamakan sebagai lalat rumah.Ia banyak berkerumun ditempat pembuangan sampah.

Selain itu Ada juga lalat bunga,lalat askar hitam,lalat buah.


Bukan saja merimaskan mata yang memandang.Kadang-kadang tue apabila lalat dah terlampau banyak,rasa geli pun ada.

Bayangkanlah kalau kedai makan yang dikerumuni dengan lalat.Sanggup ke kita untuk singgah dan menjamu selera di kedai tersebut.Pastinya kita akan mencari kedai lain untuk menjamu selera dan menikmati makanan.



Jika dibiarkan lalat hinggap dimakanan yang terhidang.Boleh menjadi punca kepada keracunan makanan akibat daripada termakan telur lalat.Maka,akan meranalah perut kerana termakan telur lalat tadi..

Berapa jam selepas termakan telur lalat.Perut mulalah menunjukkan reaksi seperti memulas,pedih.Kemudian jika keadaan bertambah teruk.Boleh mengakibatkan cirit birit.

Apabila sudah mengalami cirit birit..Mulalah kerap ke tandas dan bertapa didalam tandas.Seterusnya,akibat kerap ke tandas badan menjadi lemah..Tekak pun sudah mula menjadi mual Dan kembang..Muntah pula yang akan keluar..

Sekiranya ini terjadi,sememangnya kena pergi ke klinik untuk mendapatkan rawatan dengan segera.Keadaan akan menjadi bahaya jika dibiarkan cirit birit berlarutan..

Bayangkanlah,kerana seekor lalat boleh menjadi punca kepada keracunan makanan.

Lalat oh lalat..datangnya tidak diundang..Nak menghalaunya pun bukannya senang.Seekor dua lalat tue mungkin kita boleh hapuskan mengunakan kertas atau pemukul lalat saja..Jika segerombolan lalat sudah datang menyerang.Memang tak cukup tangan untuk menghapuskannya.

Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya..Untuk menghalau dan menghapuskan lalat juga pasti punya cara untuk mengatasinya.

Bagi mengelakkan lalat terus menerus menganggu kententeraman dan merimaskan mata. 



Bahan-bahan buangan terutamanya sisa makanan haruslah dibungkus dengan plastik hitam terlebih dahulu. Jangan biarkan sampah merata-rata kerana ia mampu menarik minat lalat untuk hinggap.
Manakala, tong sampah pula harus dibersihkan agar tidak berbau. Tong sampah yang berbau juga menarik minat lalat untuk hinggap dan singgah. Inilah sumber makanan mereka. Tong sampah juga hendaklah sentiasa ditutup dengan rapat. Tidak dibiarkan terbuka dan seterusnya mengalakkan lalat datang menghampiri.

Mengunakan lilin atau perangkap lalat juga adalah salah satu cara bagi megelakkan lalat daripada terus menganggu. Dengan mengunakan cara ini, lalat tidak lagi dapat terbang bebas dan mudah terperangkap di dalam perangkap lalat.

Tips atau petua untuk menghalau lalat daripada yang boleh digunnapakai agar lalat tidak terus menganggu..

1) Letakkan beberapa kuntum bunga cengkih di dalam mangkuk yang berisi air. Letakkan didiatas meja makan dan biarkan mangkuk bersama bunga cengkih tadi terdedah begitu saja. Aroma bunga cengkih tadi mampu menghalau lalat dari kawasan tersebut.

2) Potong limau nipis kepada dua bahagian. Kemudina cucukkan bunga cengkih dan letakkan di kawasan banyak lalat tadi.



3) Serbuk kayu manis juga mampu menghalau lalat. Caranya dengan menaburkan serbuk kayu manis dikawasan yangbanyak lalat.

4) Dengan mengunakan lilin aroma terapi juga mampu menghalau lalat daripada menghampiri. Caranya adalah dengan membakar lilin aroma terapi dan biarkan ianya menyala. Dan pastinya lalat tidak akan menghampiri.



5) Pengunaan serai wangi atau produk yang berasaskan serai wangi juga dikatakan mampu menghalau lalat atau mengurangkan lalat daripada berkerumun. Untuk menghasilkan sendiri pes serai wangi caranya mudah sahaja iaitu dengan mengisar serai wangi bersama air. Dan kemudian letakkan air tadi di dalam botol spray. Kemudian, boleh digunakan atau spray saja ditempatyang banyak lalat tadi. Atau dengan lebih mudah, anda boleh dapatkan produk yang berasaskan serai wangi yang berada di pasaraya atau kedai-kedai runcit.

6) Jika lalat sudah terlalu banyak berkerumun terutamanya didewan-dewan makan asrama, kilang, sekolah ataupun disesuatu kawasan yang sangat-sangat menitik beratkan tentang kebersihan. Memanggil syarikat pest control juga adalah pilihan yang terbaik bagi menyelasaikan masalah lalat daripada terus membiak dan merebak.

Begitulah serba sedikit cerita tentang lalat. Moga ianya bermanafaat buat semua pembaca blog ini. Bersama-sama kita utamakan kebersihan walau dimana pun kita berada. Dengan membasmi kewujudan lalat pasti makanan yang kita hidangkan dapat terhindar daripada kotoran atau kerosakan.

Membasmi lalat agar tidak memudaratkan kesihatan. 










Saturday, 30 May 2020

Resepi Roti John Yang Mudah Disediakan & Jimat Belanja

23:09 0 Comments
Roti John.. Roti John
Sedapnya makan roti John...Musim-musim Perintah Kawalan Pergerakan nie kat manalah nak dapat roti John.

Pasar malam takde..Pasar Ramadhan pun takde.Peniaga pasar malam dan pasar Ramadhan tidak dibenarkan berniaga.Jika sebelum Perintah Kawalan Pergerakan, antara menu popular yang dibeli apabila pergi ke pasar malam atau pasar ramadhan salah satunya adalah roti John.. 

Beberapa hari lepas, saya ada mencuba membuat roti John sendiri..Pada mulanya,ingatkan macam susah je nak menghasilkan roti John.Yerlah, sebelum nie saya cuma tahu order saja dan tidak pernah cuba membuat roti John sendiri. Kebiasaannya beli,beli dan makan saja hehehehehe...

Jadinya, untuk anak-anak dirumah dan sebagai menu minum petang...Saya cuba menghasilkan roti John sendiri..

Rupa-rupanya,senang je nak buat roti John nie..Simple sangat..Kawan-kawan pun mesti boleh menghasilkan roti John dari dapur sendiri selepas nie..


Yang penting,bahan-bahan penting menghasilkan roti John itu perlu ada..Pastinya bahan-bahan yang perlu disediakan adalah roti sausage atau roti hotdog yang panjang tue..Dah namanya roti John.. Perlulah ada rotinya kan..Sebaiknya gunakanlah roti sausage atau roti hotdog tadi..Barulah nampak menjadi roti John kita tadi..

Jom,kita intai-intai bahan-bahan yang perlu digunakan untuk menghasilkan roti John yang mudah lagi menjimatkan ini.

Nak tahu kenapa katakan resepi ini boleh menjimatkan sebabnya semasa menyediakan roti John ini..Kawan-boleh gunakan apa saja bahan-bahan yang ada dalam peti ais kat rumah tue.Kemudian nak letak sos,mayonis atau sayur sebanyak mana pun boleh..Takde extra charge.

Kita buat sendirikan..Jadinya kita boleh letakkan saja bahan-bahan mengikut selera dan citarasa sendiri..

Semasa saya buat roti John nie.. Saya sendiri gunakan bahan-bahan yang ada dalam peti ais je..Ayat budak-budak baru nak Up (BBNU), Belasah je..Asalkan nampak gayanya dan rupa seakan roti John..

Jon kita intai bahan-bahan yang diperlukan

2 biji telur-dipecahkan ke dalam mangkuk dan kacau seperti buat telur dadar
1 keping burger daging-dihancurkan dicampur ke dalam mangkuk telur tadi. 
Setengah bawang holland dipotong dadu dan dicampurkan ke dalam mangkuk telur tadi.
Hirisan daun sup dan daun bawang - tak letak pun takpe
1 sudu kecil serbuk Kari daging- tak letak pun takpe
1 sudu kecil serbuk lada - tak letak pun takpe.
Lada sudah
Garam secukup rasa..

Campur kesemua bahan dalam mangkuk telur tadi..Pukul telur dengan sudu sehingga telur bersama bahan tadi agak kembang..

Kemudian,ambil roti sausage atau hotdog tadi..potong dua..Potong jangan sampai terputus dua pula ya..

Setelah itu,sapukan mejerin pada roti tadi dan telur bersama bahan-bahan yang telah dipukul tadi..

Panaskan kuali letakkan 1 sudu minyak masak.Seeloknya gunakanlah kuali pemanggang ajaib atau non stick pan supaya roti dan telur tadi tak melekat.


Selepas itu,tekapkan roti yang telah disapu dengan telur tadi pada kuali..Pastikan mengunakan Api dapur yang kecik.. Supaya telur tadi masak sekata dan tidak hangit

Apabila satu bahagian sudah masak,terbalikkan dan masukkan pula dibahagian sebaliknya.


Apabila sudah masak...
Taburkan hirisan timun,kobis,tomato,salad diatas roti tadi..


Letakkan mayonis,sos cili,sos tomato dan berbagai lagi sos kegemaran anda.
Mengikut selera dan kesukaan citarasa anda..

Senang saja kan..Dah siap roti John dan sedia dinikmati..Jimat poket,jimat tenaga dan jimat masa..

Inilah dijadikan sebagai sarapan pagi,minum petang, menu semasa supper.Dan boleh juga dijadikan sebagai bekalan untuk anak pergi ke sekolah atau pejabat.. 

Itulah dia serba sedikit tentang resepi roti John yang simple,mudah disediakan serta menjimatkan.

Moga ianya memberi manafaat buat anda..Sekaligus memberi idea kepada kawan-kawan yang membaca blog ini untuk menyediaka roti John yang simple,mudah dan menjimatkan..

Apabila memasak dengan hati yang ikhlas,masakan yang simple akan terasa kesedapannya.

 Salamat mencuba..Dah cuba nanti share ler gambar dengan saya ya...

Friday, 29 May 2020

Kawan Makan Kawan

09:00 5 Comments

Kawan makan kawan.

Ada kawan diibaratkan seperti duit syiling..Didepan kita berlainan cakapnya..Dan dibelakang kita berlainan pula cakapnya..Bahaya sekiranya mempunyai kawan sebegini.
Didalam diam, pasti satu hari nanti dipercayai sanggup menikam dibelakang kita.

Lebih teruk lagi apabila kawan tadi sanggup mengumpat,mengadu domba dan menyebarkan cerita keburukan serta menyebarkan fitnah tentang kita.

Sungguh tak sangkakan, ada kawan yang yang sebegini. 

Didalam tidak kita sedari, sudah tersebar keburukan tentang kita.Dan lama kelamaan fitnah itu makin berleluasa.

Beginikah ciri-ciri kawan yang kita cari selama ini?

Sekiranya memiliki kawan sebegini adakah akan tenang hidup kita nanti?

Ada kawan pula boleh diibaratkan seperti lilin.Bagusnya memiliki kawan sebegini sanggup bersama kita disaat susah dan senang.

Sewaktu gembira,kawan ini sentiasa bersama.Disaat bersedih juga, dia sanggup menumpangkan bahu untuk kita menangis.

Kawan yang menjadi tempat bercerita, meluahkan segala rasa dan berkongsi segala suka dan duka.Seandainya sesuatu terjadi, cubit peha kiri,peha kanan pasti terasa.Begitu juga, jika cubit peha kanan,peha kiri pula terasa sakitnya.

Alangkah bahagianya dapat kawan sebegini.Saling memahami antara satu sama lain dan saling nasihat menasihati antara satu sama lain.

Sekiranya mempunyai kawan yang sebegini peliharalah persahabatan tadi sebaiknya kerana bukan mudah untuk memperoleh seorang kawan yang baik serta memahami.

Sangat beruntung mereka yang mempunyai kawan yang baik dan jujur dalam persahabatan.Bukan mudah untuk memperoleh kawan yang baik. Mungkin didalam 1000 kawan yang kita ada.Cuma seorang atau dua sahaja yang sesuai menjadi kawan baik.

Secara realitinya, ada juga kawan yang sanggup mengkhianati persahabatan atau dalam erti kata lain kawan makan kawan.

Situasi inilah yang paling bahaya didalam persahabatan. Suka atau tidak.Kita terpaksa berhadapan dengannya.

Sekiranya ada kawan makan kawan didalam sebuah kerja berpasukan.Ianya akan membuatkan pasukan tadi menjadi pincang dan tiada lagi kepercayaan diantara ahlinya.

Ada kawan yang sanggup menikam dari belakang ini akan mencetuskan perbalahan .Malah lebih teruk,tiada kerjasama akan dapat dijalinkan.

Kenapa terjadinya kawan makan kawan?
Adakah kerana hasad atau cemburu dihati?
Kenapa kita sanggup makan kawan kita sendiri?
Kenapa kita sanggup merosakan kepercayaan didalam sebuah persahabatan?
Apa silapnya kawan kita tadi sehingga kita sanggup menikam beliau dari belakang?

Merosakkan hubungan persahabatan itu lagi mudah daripada menghargainya.Maka disebabkan itulah terjadinya istilah kawan makan kawan.Ini terjadi kerana kita cemburu atau irihati dengan keadaan kawan kita tadi.

Kawan makan kawan..Pasti dimana-mana saja terjadi.Manusia berbagai ragam dan perangainya..Kawan kita juga manusia biasa.Begitulah perumpamaanya..

Apabila menghadapi situasi kawan makan kawan ini. Hadapilah ia dengan tenang.Mungkin payah untuk kita hadapi. Tapi,yakinlah ketenangan dan tindakan yang waras itu mampu mengatasi segalanya.

Segala kebenaran akan terbukti juga nanti.
Berhati-hatilah apabila berhadapan dengan kawan sekeliling kita.Jaga tutur kata dan komunikasi agar tidak disalah erti.

Sebaiknya jauhkan diri dengan kawan yang suka mengkhianati kawannya sendiri.Agar tidak tersilap langkah. 

Jika boleh elakkan berkomunikasi atau bekerjasama dengan kawan yang menjadi pengkhianat persahabatan tadi. Berwaspada selalu.Agar tidak lagi tersilap langkah.

Berkawan dengan kawan yang baik akhlaknya akan membawa kebaikan kepada diri kita.Sekaligus,diri juga akan berubah kearah kebaikan.
Manakala,berkawan dengan mereka yang memiliki sifat-sifat yang tidak sesuai dicontohi.Lama kelamaan, pastinya akan terpalit juga pada kita sifat-sifat yang tidak baik kepada diri kita.

Hargailah persahabatan yang kita ada ketika ini.Usah sesekali merosakkannya dengan perasaan iri,hasad,dengki,cemburu dan khianat.


Thursday, 28 May 2020

3 Hidangan Mee Yang Membuka Selera

10:10 0 Comments
Sesekali kita bertukar selera pula..Setiap hari makan nasi jea..Hari nie kita cuba juadah lain pula..
Hidangan berasaskan mee kuning.

Mencari kelainan daripada menikmati juadah yang menjadi kebiasaan.

Jom kita masak hidangan berasaskan mee pula..Sebenarnya berbagai juadah boleh disediakan berasaskan mee.

Namun resepi pilihan hati kali ini adalah mee rebus,mee udang  dan juga mee bandung.

Pastinya akan membuka selera dan dapat membuka selera jika dinikmati bersama-sama ahli keluarga yang lain.

Ketiga-tiga juadah mee ini sesuai dihidangkan pada bila-bila masa..Jika dihidangkan semasa hari raya, pastinya menjadi pilihan tetamu yang berziarah 

Jika dihidangkan semasa potluck, pastinya akan membuatkan kawan-kawan seangkatan gembira

Sekiranya dihidangkan dihujung minggu dan dinikmati bersama keluarga. Pastinya anak-anak dan ahli keluarga yang lain gembira menikmatinya. 

Resepi Mee Rebus
Bahan-bahan
1paket mee kuning-dicelur 
15-20 ulas cili kering -dikisar
4 ulas bawang besar -dikisar
2 ulas bawang putih -dikisar
4 inci halia-dikisar
4 batang serai -dikisar
50gm udang kering -dikisar
3 biji keledek merah atau kuning-dikisar
1 kiub ayam sebagai bahan perasa

Untuk hiasan 
Taugeh
Telur Rebus
Bawang goreng
Cili hijau-dihiris
Hirisan limau kasturi 
Hirisan daun sup

Cara-caranya
Masukkan kesemua bahan bawang,serai,cili kering dan udang kering yang dikisar tadi dan tumis sehingga naik bau.
Masukkan air secukupnya dan biarkan hingga mendidih.
Setelah mendidih  masukkan keledek dan biarkan ianya mendidih.
Kemudian,perasakan dengan garam dan kiub ayam.
Biarkan mendidih dan angkat.
Hidangkan bersama mee dan bahan hiasan.

Resepi Mee Bandung
Bahan-bahan 
1 paket mee kuning-dicelur
200gm udang diambil isinya dan dikisar
1 sudu udang kering 
4 sudu tepung jagung
15-20 ulas cili kering-dikisar
3 biji bawang besar -dikisar
4 biji bawang putih -dikisar

Bahan hiasan
Sawi -dicelur
1 biji telur
Hirisan cili merah
Bawang goreng
Daun sup

Cara-caranya..
Panaskan minyak dan masukkan bahan kisar.Biarkan masak seketika dan masak sehingga garing 
Masukkan air,air udang,udang kering,garam,gula dan perasa. 
Masak sehingga kuah mendidih dan kacau rata.
Masukkan tepung jagung dan biarkan mendidih.
Masukkan telur dan tutup api

Mee Udang
1kg Mee kuning -dicelur
1/2 kg udang besar
10-15 tangkai cili kering-dikisar
2 biji bawang besar-dikisar
2 ulas bawang putih-dikisar
2cm belacan
3 sudu makan apa cili
2 sudu makan sos tomato
1/2 makan gula pasir 
Air secukupnya..

Bahan Hiasan
4 batang sawi -dicelur
Taugeh-dicelur
Daun bawang-dihiris 
Daun sup-dihiris 
2 keping tauhu-digoreng dan dipotong nipis.
Hirisan lada besar.
Limau kasturi 
Bawang goreng

Cara-caranya
Rebus udang terlebih dahulu.Kemudian toskan airnya dan asingkan ketepi 
Ambil kepala udang dan pusar.Gunakan air kepala udang untuk disatuka dengan air ratusan yang sedia ada.
Panaskan minyak masak dalam periuk dan tumis bahan-bahan yang telah dikisar sehingga wangi 
Kemudian masoklan air rebusan udang yang telah disimpan tadi
Masukkan sos cili,sos tomato,serbuk perasa,gula dan garam secukup rasa.
Tunggu sehingga kuah mengelegak dan masak.

Letakkan mee,taugeh,bawang goreng,hirisan tauhu dan daun sup ke dalam mangkuk. Dan tuangkan kuah mee udang tadi.
Sedia dinikmati.

Selamat mencuba resepi-resepi diatas ya.




Wednesday, 27 May 2020

Tips Supaya Daging Cepat Empuk

19:02 0 Comments



Musim raya sebegini kebiasaannya pasti terdapat berbagai hidangan juadah berasaskan daging. Diantara juadah yang popular di musim perayaan adalah seperti rendang daging,sup daging,daging masak kurma,daging masak hitam dan berbagai lagi.

Oops..hari nie belum lagi nak bercerita tentang resepi.Tapi nak bercerita tentang tips untuk daging yang dimasak cepat empuk atau lembut.Agar senang dikunyah dan ditelan. 

Bayangkan kalau, daging yang kita masak itu liat dan susah nak dikunyah. Pastinya terbantut selera nak makan pada waktu tue 
Sekiranya perut pula sedang lapar, membuatkan mood makan tadi terganggu.

Ataupun bayangkan, keadaan gigi yang tidak berapa mengizinkan atau tidak kuat untuk mengunyah daging yang liat. Semestinya, rasa hampa untuk menikmati juadah daging yang terhidang.

Terutama sekali buat warga emas seperti atok,nenek atau mak dan ayah kita yang gigi mereka semakin berkurangan.

Lauk daging yang kelihatan sedap dan enak dimakan tadi hanya menjadi hiasan ditengah-tengah meja kerana dagingnya liat dan keras serta tidak empuk.


Letih mulut mengunyah dan mengunyah daging yang liat  dan tidak empuk tadi..

Uolls pernah ke masak daging yang masih lagi liat ataupun susah nak empuk.

Jom kita intai-intai tips untuk mempercepatkan daging yang dimasak tadi cepat empuk..

Bila dah ada tips nie,takdelah berlakunya pembaziran gas dan mengambil masa yang lama untuk kita menunggu kat dapur.

Tips daging cepat empuk yang pertama..

 Semasa merebus daging tadi.Masukkan sebatang sudu kecil didalam periuk. Dipercayai sudu tadi mampu menyerap haba dan sekaligus mampu melembutkan daging dengan cepat.

Tips daging cepat empuk yang kedua..

Petik beberapa helai daun nangka muda dan masukkan daun nangka tadi kedalam periuk yang berisi daging yang sedang direbus tadi.

Biarkan daun tadi direbus bersama daging sehingga daging tadi empuk dan lembut.

Tips daging cepat empuk yang ketiga.

Kupas betik mudah dan hiris-hiris nipis betik tadi.Kemudian masukkan didalam ratusan daging tadi.
Apabila daging sudah empuk..Bolehlah keluarkan hirisan betik tadi.

Tips daging cepat empuk yang keempat

Sebelum memasak daging tersebut.Rendamkan daging yang sudah dipotong ke dalam air bancuhan tepung gandum atau tepung jagung.

Biarkan seketika.Kemudian cuci dan toskan daging tersebut.

Tips daging cepat empuk yang kelima...

Potong daging dengan cara yang betul.Iaitu dengan cara melintang urat. 
Caranya...tengok jalur-jalur urat pada daging kemudian letakkan arah urat daging tadi bertentangan dengan pisau.

Tips daging cepat empuk keenam...

Daging juga akan lebih lembut jika dipotong dengan cara yang betul - Daging haruslah dipotong melintang urat. Caranya adalah dengan melihat jalur-jalur urat dan kemudian meletakkan arah urat daging bertentangan dengan pisau. Daging menjadi liat jika dipotong mengikut urat.

Tips daging cepat empuk ketujuh..


Rebus daging dengan periuk yang tertutup.Zaman modern nie kebanyakkan ibu-ibu sudaah pun memiliki  pressure cooker. Diantara peralatan dapur yang banyak kegunaan dan banyak membantu didalam kerja-kerja memasak. 

Sekaligus membantu ibu-ibu merebus atau memasak hidangan yang berasaskan daging dan beraneka lagi juadah.

Jika tidak mempunyai pressure cooker.Jangan risau..

Rice cooker pun masih boleh digunakan untuk merebus daging. Biarkan selama 1 serangan jam atau dua jam..Kemudian boleh lihat hasilnya...

Mengikut petua orang lama-lama, jangan letakkan garam terlalu awal kerana bimbang garam tadi melambatkan proses daging tadi lembut dan empuk.

Perasakan dengan  garam setelah daging tadi empuk ataupun last sekali ketika sessi merebus

Itulah dia serba sedikit tips bagaimana untuk mendapatkan daging cepat empuk. Selamat mencuba dan moga ianya bermanafaat buat semua..


Monday, 18 May 2020

Jatuh Bangun Itu Rencah Kehidupan

20:39 0 Comments



Setiap hari pastinya ada liku-liku kehidupan yang kita lalui. Samaada kita berkeinginan atau tidak, Samaada kita suka atau tidak.
Ataupun samada kita rela atau tidak merelakan.

Ia hadir dengan perasaan yang bercampur baur. Perasaan itu datang dan pergi.
Ada ketikanya perasaan sedih itu muncul.
Ada ketikanya juga, kita pasrah dan redha saja dengan apa yang terjadi.

Kadangkala pula disebabkan oleh manusia lain, diri kita menjadi bahan fitnah.
Ada ketikanya juga, kita menjadi bahan cacian dan juga umpatan daripada mulut-mulut manusia yang jahat.

Berbagai tohmana yang dilemparkan pada kita. Seolah-olah hnaya kita saja yang bersalah dan banyak melakukan kesalahan yang tidak dapat dimaafkan lagi.

Ianya menyebabkan kita sedih, lelah dan juga berputus asa. Air mata mengalir sebagai peneman kesedihan.

Laju air mata mengalir keluar kerana hati terlalu sedih dan sedih.

Saat itu, hanya Allah saja yang mengerti perasaan yang terbuku dijiwa.
Hanya Allah jualah tempat mengadu dan bercerita segalanya.
Rakan baik menjadi tempat meluah rasa dan bercerita.

Hanya ketabahan hati saja yang dipohon pada ketika itu.

Tikar sejadah dan Al-quran menjadi sumber ketenangan

Ingatlah, langit tidak sentiasa mendung.. Hujan pula akan berhenti apabila tiba masanya.
Dan apabila tiba masanya, mendung pasti akan berarak pergi...
Setelah semua yang pahit kita lalui..

Setelah hujan, matahari kembali bersinar. Ia datang bersama pelangi yang indah.
Lantas mewujudkan ceria.

Pasti akan tiba waktunya untuk kita mengubati segala rasa kesedihan yang dialami.

Perasaan yang gembira, seronok lagi bahagia dan tenang. Akhirnya, muncul juga setelah berlaku berbagai-bagai peristiwa tidak diingini.

Perasaan yang dialami inilah dinamakan sebagai rencah kehidupan.

Tanpa rencah kehidupan ini, mugkin kosong kehidupan seharian yang kita lalui.
Rencah kehidpan yang membuatkan kehidupan ini dilalui dengan rasa lebih bermakna dan berharga.

Ia menjadikan kita lebih berhati-hati didalam meniti hari-hari seterusnya.
Mengajar kita lebih mengenali antara satu sama lain.

Pengalaman yang boleh dipelajari dan boleh diteladani di sepanjang perjalanan kehidupan.

Bayangkan masakan tanpa garam. Pasti tidak berselera menikmatinya. Walaupun ianya kelihatan menarik tpi tanpa kehadiran garam yang menjadi rencah tadi. Ianya tetap tidak dapat membuka selera.

Minuman pula tanpa gula.
Pastinya tawar dan hambar.
Begitulah sinonimnya perasaan yang kita lalui didalam kehidupan. 

Sudah menjadi lumrah kehidupan.

Kita akan diuji dan terus diuji. Kerana Allah ingin melihat kesabaran kita didalam menghadapi ujian hidup.

Maka sebagai hamba Allah yang serba lemah ini.
Kita hanya perlu laluinya dengan Sabar, Tawakal dan Redha.

Praktis dan amalkan tiga perkara ini tanpa jemu.Titipkan ia disanubari.

Walau lelah datang menghampiri. Walau berbagai dugaan datang menjelma. Pujuklah hati agar bersabar dan sabar menempuhi dengan. Adakalanya , Memang payah untuk bersabar.

Ya, kadang-kala terlalu susah lagi payah untuk bersabar. Tidak semudah yang diperkatakan.
Namun, Sabarlah antara ubat yang palong mujarab di dalam menumpuhi kehidupan.

Sabar bukan bermaksud mengalah. Tetapi mendidik diri bersabar menjadikan kita jaguh di dalam melawan perasaan.

Letakkan tangan kanan di dada, dan berkatalah..
Bersabarlah duhai hati, ini hanya ujian kecil buat kita. Pasti esok atau lusa dan hari seterusnya, diri iniakan tenang dan gembira serta bahagia..
Bersabarlah hati.
Bersabarlah hati.. Dengan dugaan yang allah pinjamkan ini..
Ada hadiah dan ganjaran yang sedang menanti kdisebakan ujian ini.
Allah sedang menyediakan ganjaran terhebat buat kita didalam menumphi dugaan ini.
.
Setelah melalui segala yang pahit dan manis di dalam kehidupan seharian. Rendah kehidupan menjadi  berbagai rasa dan perisa.

Pasti kehidupan lebih bermakna untuk dilalui. Belajar menghargai kehidupan walau dalam apa jua situasi yang dihadapi.

Perjalanan hidup yang pastinya menempuh berbagai rencah kehidupan. Ianya mengajar kita lebih dewasa melalui pengalaman.

Menjadikan kita lebih menghargai sesuatu yang dinamakan pengalaman. Membuatkan diri lebih kuat, sabar dan tabah didalam meneruskan perjalanan.

Selagi nyawa dikandung badan, laluilah berbagai rencah kehidupan kerana ianya mematangkan diri lantas mendidik diri.
Usah terkesan dengan perasaan sedih, hampa dan kecewa kerana tibanya masanya ianya kan berlalu pergi juga..



Popia Cheese Yang Ranggup Lagi Ohsem

20:38 0 Comments


Popia Cheese, Popia Cheese.Popia Cheese Kemabali lagi.

Itulah dia popia cheese yang ranggup lagi ohsem. Inilah kuih kudapan yang saya jual pada hari raya pada tahun lepas. Alhamdulillah sambutannya amat mengalakkan. Habis terjual hampir 150 botol. Jenuh jugalah mengulung kulit popia satu per satu. Namun, demi pelanggan yang dikasihi lagi dihormati. Saya rela melakukannya. Kerana kepuasaan pelanggan adalah keutamaan saya.

Sehinggakan suami pun turut membantu. Walaupun hanya sebentar, namun saya hargai pertolongannya.

Part yang paling best ketika menjual popia cheese pada kali ini, apabila dapat bertemu seorang kawan lama yang bernama Bahariah. Beliau merupakan kawan sekelas semasa tingkatan 3. Setelah hampir berpuluh tahun tidak berjumpa. 

Namun, apabila beliau menempah 2 botol popia cheese daripada saya. Perasaan gembira itu timbul. Bukan kerana jualan popia cheese yang laris tetapi gembira dapat bertemu kawan lama. Ketika itulah, sanggup saya menghantar sendiri tempahan beliau. dapat jugalah bersembang. Bertukar-tukar cerita dan berkongsi pengalaman. 

Begitulah seronoknya berniaga. Bukan hanya mengaut keuntungan yang difikirkan malah ianya merapatkan persahabatan yang telah lama terpisah. 

Popia cheese yang ranggup lagi ohsem ini, bukan saja boleh di dapati pada musim perayaan. Sekiranya anda ingin menempah popia cheese yang ranggup lagi ohsem ini. Saya sudi menyediakannya buat anda. 

Bagi yang ingin membuat tempahan bolehlah membuat tempahan awal. In sha Allah, saya akan menyediakan tempahan anda sebaik mungkin di dalam yang ditetapkan.

Popia cheese yang ranggup lagi ohsem ini bukan saja sesuai dibuat sebagai kuih raya, tetapi juga sebagai kudap-kudapan semasa menonton TV, bersembang-sembang dengan rakan ataupun jiran ataupun ketika berehat bersama keluarga. Rasanya yang ranggup, kaya dengan serbuk cheese membuatkan anda tidak menyesal menikmatinya.



In Sha Allah, raya tahun 2017 ini, saya akan kembali berjualan popia cheese ini dengan kualiti dan mutunya dipertingkatkan daripada tahun yang lepas. Semoga jualan popia cheese saya pada tahun ini mampu mencecah 300 botol.

Begitulah tingginya harapan di dalam perniagaan yang satu ini. Semoga Dipermudahkan urusan saya dan anda semua. Sesungguhnya kita hanya merancang, Allah jua sebaik-baik penentu.

Sehingga bertemu lagi. Nak order popia cheese yang ranggup lagi ohsem, Silalah tinggalkan komen anda di sini yea.

7 Menu Ringkas Yang Boleh di Masak Selepas Pulang Dari Kerja

20:38 0 Comments


Jom memasak!

Kita memasak menu yang ringkas lagi mudah saja.Lebih-lebih lagi selepas pulang dari kerja.

Badan pun penat,otak pun letih.Namun, demi ahli keluarga tersayang.Hilang perasaan penat dan letih itu.

Asalkan dapat memberi mereka hidangan daripada air tangan sendiri. Saya lebih suka memasak sendiri daripada makan di kedai.

Biarlah resepi ringkas,asalkan daripada masakan sendiri.Oklah, disini saya kongsikan 7 resepi ringkas yang senang,mudah dan jimat masa untuk membuatnya.

1) Singgang Ikan.



Jerangkan air kurang lebih 1 liter sehingga mendidih.Masukkan 4 ekor ikan kembung,masukkan 3 keping asam keping,hirisan cili padi,hirisan bawang putih dan bawang merah dan perasakan dengan garam.

Jika suka rasa masam dan pedas,boleh letakkan lebih hirisan cili padi dan asam keping.

Masa yang diambil anggaran 15 minit.

2) Telur masak kicap

Basuh telur dan pecahkan telur tersebut.Goreng telur mata kerbau.Tumiskan sedikit hirisan bawang.Tuangkan kicap,tuangkan secawan air seteleh mendidih.Masukkan telur yang telah digoreng tadi..Siap.Boleh dihidangkan dan di makan

Masa yang diambil anggaran 10 minit

3) Telur Dadar


Inilah makanan kegemaran En Suami.Wajib ada setiap hari.Nak menyediakannya pun senang.

Dimakan dengan nasi panas,taburkan sedikit kicap dan hirisan cili padi.Sedap lagi menyelerakan.  

4) Ikan goreng berlada @ Sambal Ikan

Gorengkan ikan,kemudian masakkan lada kering yang telah diblander,perasakan dengan sedikit garam,gula dan asam keeping.

Setelah lada tadi masak ,tuangkan keatas ikan yang telah di goreng tadi.

5) Rebusan sayur

Didihkan air bersama secubit garam,masukkan sayur yang telah dicuci.Biarkan seketika dan boleh dihidangkan.

6) Sambal Sardin

Tumiskan bawang merah dan bawang putih,masukkan sedikit cili kering yang telah diblander sehingga garing.Masukkan sardin.Selepas itu,perasan dengan garam.

7) Ayam @ Daging goreng kunyit.



Hirisan ayam ataupun daging.Dilumurkan lebih sedikit Kunyit,kemudian di goreng. Campurkan sedikit hirisan lobak merah dan kacang panjang serta cili padi.

Selesai sudah 7 resepi ringkas dan mudah dimasak selepas pulang dari kerja.

Selamat menjamu selera bersama keluarga.Memasak itu satu terapi yang memberi kepuasan.

Hutang Oh Hutang!!

20:38 0 Comments


Hutang oh Hutang...

Alangkah indahnya hidup jika bebas dari hutang. Apabila berhutang membuatkan tidur malam terganggu. Menjadikan perasaan gelisah dan buntu. Jika tiada hutang terasa kebebasan hidup yang sebenar.

Rahsia hidup tenang adalah bebas daripada hutang. Kebiasaannya hutanglah menjadi pengikat utama kepada komitment bulanan kita. Hutang pula ada yang boleh memberi manafaat dan ada juga yang boleh menjerat diri. Pilihan cara berhutang ada ditangan kita. 

Berhutang yang menjerat diri adalah seperti meminjam wang daripada Ah-long. Moga dijauhkan dari diri kita dan keluarga.

Hutang yang memberi manafaat pula adalah hutang bayaran bulanan rumah yang dibeli untuk disewakan. Pilihan di dalam berhutang. Maka, fikir-fikirkanlah sebelum berhutang.

Jika berhutang dengan sesiapa saja, bayarlah semula. Mungkin kawan yang memberikan kita pinjaman tadi sedang memerlukan wang. Jika tidak dapat membuat bayaran penuh. Bayarlah secara beransur-ansur mungkin kawan kita tadi akan faham. Dengan itu, persahabatan pun semakin erat terjalin. Tidaklah persahabatan tadi terputus dek kerana hutang.

Pendek kata, jangan ditangguhkan apabila membayar hutang. Usah dibiarkan hutang membelenggu diri. Seterusnya menjerat diri dengan hutang piutang yang bertimbun.

Kawal diri, kawal perbelanjaan. Hidup secara sederhana. Pasti kita akan bebas dari hutang piutang yang membebankan. Apabila tiada hutang, tidur malam pun tidak terganggu. 

Pendapatan yang sedikit itu terasa banyaknya.Asalkan hidup tiada hutang. senyuman boleh meleret sehingga ke telinga.

Niat dihati, nak hapuskan hutang kereta, kemudian barulah hutang rumah. Biarlah hidup ini bebas dari belenggu hutang. Kerana inginkan kedamaian bukannya kekusutan akibat hutang.

Apabila Mood Rajin Telah Tiba

20:38 0 Comments
Assalamualaikum,


Apabila mood rajin telah tiba. Kebiasaannya, mak bekerja macam saya nie, hari sabtu dan ahad saja berada di rumah sepenuhnya.

Hujung minggu beginilah, masa dihabiskan bersama anak-anak dan keluarga.Dan tidak dilupakan juga,hujung minggu inilah waktu mengemas rumah.

Apabila mood rajin dah sampai.Hari nie kira terlebih rajin dari biasa.Bermula sarapan pagi.Buat nasi lemak.

Layan anak-anak bermain sehingga mereka tertidur.Mengemas,mengemop lantai,menyusun baju,melipat Baju yang tertimbun,kemas bilik stor,mencuci tandas sehinggalah mengemas sampah sarap diluar Rumah.

Terlebih rajin sudah.Siap semuanua pukul 4.00 petang sebentar tadi.Satu kepuasan rasanya.Dapat mengemas rumah dan melihat rumah kemas tanpa sepah.

Tapi percayalah, itu cuma seketika.Ada anak-anak yang aktif lagi bijaksana.Kemas dan bersih itu cuma sebentar.



Sungguhpun sekejap saja, rasa bersih dan kemas.Itulah lumrah rumah yang ada anak-anak yang kecil lagi aktif dan bijaksana.

Mak,jangan marah-marah anak-anak tersebut.Itulah cubaannya. Waktu mereka kecil inilah rumah bersepah sana sini.Nanti apabila mereka dah besar dan bekeluarga.Rumah ini pasti terasa sunyinya.Pujuk diri sendiri sebenarnya.He he he... :)

Macamana pula keadaan mak yang berada diluar sana.Jika mood rajin telah sampai,apakah yang akan anda lakukan?

Meh ler share story dengan kita.

Sehingga bertemu lagi.